Als de temperaturen dalen, krijgt uw fiets het hard te verduren door de kou. Lage temperaturen, vorst, vocht, bijtend strooizout en sneeuw kunnen leiden tot technische problemen met uw fiets. Hierna volgen enkele eenvoudige tips die u regelmatig kunt toepassen om zorg te dragen voor uw fiets, in afwachting van het volgende volledige onderhoud dat u door een specialist laat uitvoeren.
Spoel of was het frame van uw fiets na elk gebruik, zeker als u in de regen hebt gereden. Modder, vuil en zand zijn op lange termijn geen goede maatjes met uw fiets. Een grondige reiniging is niet nodig, een vochtige doek volstaat. Gebruik nooit een waterstraal onder hoge druk (met een compressor), omdat water in de fiets en het lagersysteem kan binnendringen waardoor het vet verdunt en er op lange termijn corrosie ontstaat.
Verwijder met een vochtige doek al het zichtbare vuil dat zich in de bewegende delen van de fiets ophoopt. Voor een grondige reiniging is het raadzaam een bus perslucht (met lucht onder druk) te gebruiken. Zo kunt u al het opgedroogde vuil verwijderen, zoals stof dat zich in de buurt van de bewegende delen kan hebben opgehoopt op moeilijk bereikbare plaatsen.
Reinig deze delen met zeepsop. Besteed bijzondere aandacht aan het uiteinde van de spaken waar zich de meeste vuilresten kunnen ophopen. Verwijder ook de remsporen met een spons of een ruwere doek.
Was de kettingwielen en de ketting met een vochtige doek en afwasmiddel. Maak vervolgens het versnellingsapparaat en de versnellingen schoon. Als u problemen ondervindt bij het verwijderen van overtollig vet op bepaalde onderdelen, gebruik dan een speciale ontvetter.
Soms is het moeilijk om de wielen te verwijderen, omdat er zich vuil heeft opgehoopt rond het vergrendelingssysteem. Reinig ook hier met een spons en beweeg de nok en stelschroef. Maak van de gelegenheid gebruik om alle schroeven en moeren van de fiets aan te draaien.
Daarmee bedoelen we vooral de kettingkast, de ketting, de trapas en de versnellingen. Reinig op dezelfde manier als hierboven. Als u de onderdelen een voor een demonteert, kunt u een veel grondiger onderhoud doen. Zorg er wel voor dat u over de juiste instrumenten beschikt om ze achteraf weer te monteren.
Controleer eerst het loopvlak en verwijder klein vuil dat zich in de band heeft vastgezet en later een lekke band kan veroorzaken. Controleer vervolgens de bandenspanning en pomp uw banden op. Eigenlijk doet u dat best om de twee weken. Zo gaan uw banden langer mee.
Nu uw fiets er weer als nieuw uitziet, moeten alle bewegende delen gesmeerd worden. De ketting van uw fiets smeert u best met olie, zodat deze gemakkelijker in het versnellingsapparaat van uw fiets glijdt. Zonder vetlaag ondervindt de ketting veel wrijving, komt u moeilijker vooruit, of, erger nog, kan de ketting breken. Breng een druppel smeermiddel aan op de bewegende delen. Giet de olie druppelsgewijs op de ketting, maar doe er niet te veel op. Laat de ketting draaien om er zeker van te zijn dat u de optimale hoeveelheid olie hebt aangebracht. Als ze geen geluid maakt en een laagje olie achterlaat, is alles in orde.
Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 052/42.38.92 of stuur een e-mail info@verzekeringenkurtfonteyne.be
Bronnen: Vivium