In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er 3138 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. Het blijft nodig om te sensibiliseren én te controleren voor rijden onder invloed van alcohol. Daarom is de BOB-campagne deze eindejaarsperiode weer trouw op post met deze keer als slogan ‘BOB beschermt levens’.
BOB zorgt namelijk niet alleen voor zichzelf, de andere inzittenden, maar zeker ook voor alle andere weggebruikers onderweg. Een campagnespot met als leidraad de song ‘It’s My Life’ van Dr. Alban en een affichagecampagne zullen de boodschap van Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia verspreiden. De lokale en federale politie voeren in heel het land extra controles uit vanaf vrijdag 25 november tot 30 januari.
In de eerste 9 maanden van dit jaar gebeurden er in ons land 3138 letselongevallen (ten opzichte van 2489 in dezelfde periode vorig jaar) waarbij de bestuurder te veel gedronken had. Dat is het hoogste aantal alcoholgerelateerde ongevallen sinds 2016.
Na twee coronajaren met veel beperkingen komt het fenomeen van drinken en rijden terug vaker voor. Er waren natuurlijk terug onnoemelijk veel festivals, familiefeesten en andere evenementen waar mensen in de verleiding kwamen om te drinken en te rijden.
In het eerste halfjaar van 2022 liepen ook al 22 779 bestuurders tegen de lamp bij een controle door de lokale of federale politie. Dat zijn er 126 per dag. Hun rijbewijs werd op zijn minst ingetrokken voor een aantal uren, maar vaak krijgen ze flinke straffen die afhankelijk van de alcoholintoxicatie kunnen gaan van een boete van 179 tot 16 000 euro, het verplicht installeren van een alcoholslot tot een rijverbod van 5 jaar. Een recente enquête van Vias toont aan dat 1 Belg op 3 (36%) in de laatste 3 jaar een alcoholcontrole heeft moeten ondergaan. Dat is het bewijs dat de pakkans reëel aanwezig is.
Uit dezelfde enquête blijkt ook dat de helft van de Belgische bestuurders (48%) een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis brengt wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. 1 op de 3 (33%) zoekt een oplossing zoals het bellen van een taxi. Op die manier wordt er vermeden dat een persoon onder invloed de weg op gaat. 1 op de 8 (13%) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3% zegt helemaal niets.
Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn gedrag. Een kwart van de mensen (24%) zegt in dat geval helemaal niets. Slechts 10% brengt de dronken persoon naar huis, 1/3 van de Belgische bestuurders (36%) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij moet hij of zij moet rijden.
Of de persoon die dronken achter het stuur wil kruipen nu een bekende of onbekende is, de gevolgen van zijn of haar daden kunnen even groot zijn. Het blijft belangrijk dat we elkaar aanspreken op onaanvaardbaar gedrag in het verkeer.
BOB brengt al meer dan 25 jaar niet alleen zichzelf en de andere passagiers veilig naar huis, maar zorgt door zijn positief gedrag er ook voor dat geen enkele andere weggebruiker in gevaar komt. De campagneslogan die Vias institute, vzw Belgische Brouwers en Assuralia dit jaar uitdragen is daarom ‘BOB beschermt levens’.
Om de boodschap kracht bij te zetten dat BOB de levens van vele mensen beschermt, is er dit jaar een campagnespot waarin de hit ‘It’s My Life’ uit 1992 van Dr. Alban centraal staat.
Tijdens de video die via sociale media verspreid wordt, zien we 3 kameraden die met de wagen terugkeren van een partijtje voetbal. Onderweg komen ze alle mogelijke soorten weggebruikers tegen die allemaal de bekende song zingen. Op die manier benadrukken ze dat ieder leven waardevol is en beschermd wordt door BOB.
Bron https://www.vias.be